Leestips van Ivanka

Heel de wereld wordt wakker

Jaap Robben

€ 39,99
Dit fijne boek sla je open als voorleesboek, als boek in de klas, als gespreksopener, of gewoon om je even te laten verrassen. Want de met zorg gekozen gedichten zijn van de grootste dichters uit het Nederlandse en Vlaamse taalgebied en laten zowel de jonge als oude lezer de schoonheid, humor én ernst die de taal in huis heeft zien. En ook nog zeer passend geïllustreerd. Lees dit, of doe het cadeau, om de poëzie te vieren.

U las de boekentip van één van onze boekverkopers: Ivanka.

Niets ontgaat ons

Janke Reitsma

€ 23,99

Koen is een bijzondere jongen. Hij heeft een enorme liefde voor het waddengebied en de vogels. Dit verhaal bevat zodoende liefdevolle beschrijvingen van de omgeving van de Waddenzee, maar meer nog krijgen we een inzicht in het hoofd van een 13-jarige jongen met een lastige jeugd. Hij zorgt enorm goed voor zijn gehandicapte zusje terwijl zijn ouders beiden buiten beeld raken om verschillende redenen. En hoewel het het boek soms aan wat vaart ontbreekt, heeft die vertraging ook zijn impact. Indrukwekkend boek.

Deze tip werd geschreven door Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Jij mag alles zijn

Griet Op de Beeck

€ 16,99

Dit boek is heerlijk dromerig geïllustreerd en prachtig uitgevoerd. Het talige verhaal over de negenjarige Lexi is ontroerend, filosofisch en hartverwarmend. Lexi denkt enorm veel na. Bijvoorbeeld over hoe ze haar depressieve moeder op kan vrolijken, waar haar tante stiekem verdrietig over zou kunnen zijn, en wat ze zou doen als ze een jongen was. Het boek is voor volwassenen én kinderen en leert iedere lezer dat je je niet anders voor hoeft te doen om een ander gelukkig te maken. Een heerlijk startschot voor de Kinderboekenweek met het thema 'Worden wat je wil'.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

De geschiedenis van mijn seksualiteit

Tobi Lakmaker

€ 22,50

Zeer verrassend debuut. Ik las De geschiedenis van mijn seksualiteit naar aanleiding van Brommer op zee, het nieuwe boekenprogramma, waarin Lakmaker te gast was. Ze is filosofe en studeerde ook Russisch, heeft haar moeder verloren aan kanker en is lesbisch. Over al die dingen gaat dit boek, en niet in de laatste plaats: ook over seks. Het is echter zo geestig, snel, en zeer scherp geschreven dat het er bijna nauwelijks meer toe doet waar het over gaat. Bijna dan, want het zit ook vol wijsheid. Ik heb hardop gelachen, maar ben vooral onder de indruk van het gemak waarmee deze roman lijkt te zijn geschreven. Literair maar toegankelijk.

In mijn mand

Lieke Marsman

€ 21,99

Dat Lieke Marsman goed kan schrijven bleek voor mij uit haar prozadebuut Het tegenovergestelde van een mens, waarin ze een prachtige mengeling maakte van poëzie, filosofie, en maatschappijkritiek. De poëzie van de inmiddels tot Dichter des Vaderlands benoemde Marsman is echter minstens zo krachtig. Verhalend, flarden, maar niet te abstract. De toon is helder maar persoonlijk, filosfisch, vol herinneringen van zowel de dichter als de lezer. En het omslag is ook nog zeer fraai.

Een aanrader.

De laatste dag van de koning

Sander Kollaard

€ 27,50

Dat je als kind een nieuw schrift kocht, met een harde kaft en een leeslintje en pagina's van stevig gebroken-wit papier. Dat je er even aan rook en bedacht wat er allemaal op die pagina's geschreven, geplakt, getekend zou kunnen worden. Het is Sander Kollaard die je via zulke wegen in zijn ijzersterke verhalen doet denken aan vergeten maar goede momenten. In al zijn werk zit het leven, gevangen op onopvallende wijze en juist daarom zo steengoed. Gelezen met een groeiende glimlach omdat zowel de taal als de thematiek zo eenvoudig mooi waren.

Stadium IV

Sander Kollaard

€ 12,50

Minstens zo mooi als zijn prijswinnende boek is Kollaards Stadium IV, waarin Sarie en Barend een bijzondere reis door Zweden maken. Sarie heeft terminale kanker, en dus komt het leven in een ander daglicht te staan en beleven ze hun liefdesgeschiedenis - die zich ook in Zweden afspeelt - op een bijzondere manier opnieuw. Kollaard schrijft mooi: gevoelig en origineel zijn zijn woorden voor dood, ziekte, en afscheid nemen, maar ook voor lichtvoetige verliefdheid en levenslust.

Waagstukken

Charlotte Van den Broeck

€ 17,50
Met veel plezier en interesse heb ik deze originele combinatie van architectonische kennisgeving en persoonlijke reflectie gelezen. Aan de hand van bekende en minder bekende bouwwerken maak je zowel een reis door verschillende tijden, landen, als psychologische landschappen van de architecten en de schrijfster zelf. Een aanrader, en misschien wel enig in zijn soort.
U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier