Leestips van Ivanka

Grand Hotel Europa

Ilja Leonard Pfeijffer

€ 26,99

Een hotel in Europa, schrijver Ilja als grote observator te gast in dat hotel. Hij blikt in zijn hotel terug op zijn liefdesgeschiedenis met Clio. Het verhaal beweegt zich door een Italië en kent liefde, goede gesprekken over Europa en migratie, toerisme, een spannende zoektocht naar een kunstwerk van Caravaggio. Pfeijffer neemt de ruimte om over al die thema's uitgebreid te zijn.

De roman is vol, we treffen Pfeijffer op zijn toppen: in taal, in verhaal, in extravagantie.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Sterk verdund

Kees van Kooten

€ 26,50

Ik verkocht Kees van Kooten aan een oudere dame. Ze zei me: 'ja, dat is helemaal van mijn tijd kind, jij zult het wel niet kennen.' Hoeveel ik mijn klanten ook waardeer: deze mevrouw had ongelijk. Sommige sterren blijven lang staan. Ik heb met plezier deze bundeling verhalen gelezen, waarvan een enkeling me bekend voorkwam uit eerder werk. Toen ik dat aan de mevrouw in kwestie vertelde was ze eigenlijk ook wel trots. Op Kees van Kooten denk ik, of een beetje op mij, maar wellicht vooral op het feit dat kwaliteit geen tijd kent. Dit werk is 'tijdloos ouderwets.'

Zomervacht

Jaap Robben

€ 22,50

Zomervacht is het aangrijpende verhaal van Brian en zijn verstandelijk en lichamelijk gehandicapte broer Lucien. Hoewel Brian veel te jong is om voor zijn broer te zorgen, beschermt hij hem een zomer lang tegen al het gevaar dat hij zelf kan overzien. Of dat genoeg is, lijkt constant de vraag. Wie gegrepen wordt door de antwoorden die dit boek geeft op de vraag naar wat verantwoordelijkheid of jeugdige vrijheid is, leest het in één keer uit. Overigens is dit boek zeer geschikt voor de fans van het eerder verschenen Birk, dat meerdere prijzen(nominaties) kreeg.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Een onbekende vriend

Michel Krielaars

€ 23,50

Krielaars kent Rusland. Om ons ook deelgenoot te maken van het land dat hem fascineert, selecteerde hij zorgvuldig de passages uit belangrijke werken uit de Russische bibliotheek. Hij schrijft hoe je zo goed kunt lachen om Gogol en kiest precies de juiste stukken uit Dode zielen: je kunt er om lachen, je kunt het volgen, maar het legt niet meteen de hele structuur van het boek bloot.

Een smaakmaker voor de Russische bibliotheek waarin Krielaars wat mij betreft nog wel wat meer zelf aan het woord had mogen zijn, want hij weet waar hij het over heeft.

Al onze gisterens

Natalia Ginzburg

€ 20,99

Fascistisch Italië, in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Het is de setting voor Al onze gisterens, waarin de jonge Anna een hoop ellende te verstouwen krijgt. We zien Italië door de ogen van een kind dat geen kind meer kan zijn zodra haar beide ouders zijn weggevallen en ze zelf op jonge leeftijd zwanger raakt en uit noodzaak trouwt met een vriend van haar vader. Het boek ademt de tijdsgeest, maar ook de kinderlijke verwondering. Er zijn van die boeken waar zo duidelijk uit blijkt dat iets dat pijn doet ook prachtig omschreven kan worden. Wanhoop en goede hoop liggen dicht bij elkaar.

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

De buitenjongen

Paolo Cognetti

€ 19,99

Voor wie De Acht Bergen mist, is De buitenjongen een mooie herinnering.

Opnieuw voert de hoofdpersoon ons mee naar een hut op een alm, ergens dichtbij het dal waar hij opgroeide. Cognetti heeft in dit boek minder lef voor een goede plot, maar blijft dichtbij de levensbespiegelingen en ruimtebeschrijvingen. Die blijven prachtig - je waant je in het bergachtig Italië alsof je zelf de bergen beklimt. Er gebeurt wat minder dan in De Acht Bergen, de filosofische inslag is minder groot, maar er is meer ruimte voor het vraagstuk naar eenzaamheid en/of alleen zijn.

Voor wie van Italië, bergwandelingen en het kleine geluk van pootafdrukken in de sneeuw houdt, is De buitenjongen zeker de moeite waard.

U las de lezerstip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, klik hier

De avond is ongemak

Marieke Lucas Rijneveld

€ 19,99

Dit verhaal betreft een bijzonder zelfonderzoek in het isolement van het buitengebied, van religie en van verdriet . Het jonge meisje uit dit boek groeit op op het platteland en verliest een broer aan het ijs, waarmee ook alle veiligheid en warmte die het gezin haar bieden kon verloren gaat. Die lijkt op zich al niet heel ruim aanwezig te zijn geweest, maar nu is elke vorm van genegenheid een uitzondering. Marieke Lucas Rijneveld vindt woorden voor eenzaamheid, verwondering en het gebrek aan liefde en vertrouwen en heel vaak roepen die woorden een prachtig en passend beeld op. Een punaise in je navel omdat je naar jezelf terug wilt keren.

Het boek laat zich wat het thema betreft scharen onder de categorie 'opgroeien in een religieus milieu', maar kent wat zijn stilistische eigenschappen aangaat geen equivalent.

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Kijk hier voor meer tips

Lampje

Annet Schaap

€ 17,50

De tekeningen van Annet Schaap zijn vaak speels en goed herkenbaar voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Maar schrijven blijkt Schaap minstens zo goed te kunnen. Het meisje Lampje maakt een groot avontuur mee nadat zij van haar vader in de vuurtoren gescheiden raakt en ze er helemaal alleen voor komt te staan. Maar Lampje is niet bang en maakt nieuwe vrienden die haar uiteindelijk weer thuisbrengen.

Schaap schreef hiermee een heerlijk voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of 8, maar ook een spannend avontuur om zelf te lezen (afhankelijk van het leesniveau wordt het boek geadviseerd vanaf een jaar of 10).

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

De acht bergen

Paolo Cognetti

€ 20,99

De Acht bergen is een mooi boek voor wie dol is op Italië, bergwandelen en wegdromen in een jeugd die zowel gebreken als momenten van liefde, helderheid en inzicht kent. De kleine Pietro groeit op in Milaan en een klein bergdorp in Italië en Cognetti biedt ons zicht op zijn fysieke en geestelijke ontwikkeling. Hij beschrijft niet alleen de omgeving uitbundig - toont zich duidelijk de documentairemaker die hij ook is - maar weet ook rake woorden te vinden voor de relaties tussen kind en ouders, tussen mensen, tussen verleden, heden en toekomst. Wat het lot ook is, het bevindt zich boven ons in de bergen.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

Liever horen we onszelf

Renate Dorrestein

€ 12,50

Soms weet je al van tevoren: dit komt niet meer goed. Dat wil echter niet meteen zeggen dat het verhaal de moeite niet waard is. Hoe treurig dit boekje van Renate Dorrestein ook is, ik werd blij van de prachtige veelzeggende tekeningen van Sylvia Weber en de woorden die Dorrestein vindt voor angst, paniek en verdriet. Binnen een paar alinea's zet Dorrestein haar hoofdpersoon neer: welvarende en conservatieve ouders, een wat losgeslagen maar bijzondere vriend Dennis en daar tussenin een Mila die zich tot deze tegenpolen tracht te verhouden. Jammer dat het zo snel uit is, maar des te langer kijk je wellicht naar de illustraties: donkere kleuren, en figuren met de kracht om je langzaam notie te doen nemen van het leed.

Brood, zout, wijn

Vonne van der Meer

€ 20,99

Verhalenbundels schrijven is een vak apart. Dat Vonne van der Meer inmiddels enige ervaring heeft met het creëren van samenhang zonder daarbij in herhaling te vallen, bewijst Brood, zout, wijn. Blij verrast was ik met een nieuwe kijk op een fenomeen dat iedereen kent maar waar we toch lang niet allemaal over nadenken: verhuizen. Is het huis waar je ooit hebt gewoond nog een beetje van jou? Bijvoorbeeld als je er iets verstopt hebt of iets hebt meegemaakt dat niemand weet? Ook als je niet wordt meegesleept door die vragen blijft dit een mooie bundel. De verhalen hebben iets spannends en tegelijk heerst er melancholie, nostalgie, hoop op een goede toekomst.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

In het buitengebied

Adriaan van Dis

€ 8,50

De nieuwe Van Dis is anders dan we van deze grote auteur gewend zijn. Hij schreef een moderne roman waarin de vraag naar wat eenzaamheid is langs allerlei verschillende verhalen wordt uitgewerkt. Een wat achteraf - in het buitengebied - wonende schrijver zoekt oplossingen voor zijn alleen-zijn en vindt die o.a. in het bestellen en samenleven met een vrouwelijke robot. Hoewel de sfeer wat mistroostig is, weet Van Dis zijn lezer te boeien met de poging die zijn hoofdpersonage onderneemt een leegte op te vullen. Beslist niet de vrolijkste aanwinst, maar toch een bijzonder onderdeel van Van Dis' oeuvre.

U las de tip van Ivanka de Ruijter.

Afrikaans geheim

Roger Martin du Gard

€ 7,50

Kent u De Thibaults? Dat lijvige werk van Nobelprijswinnaar Roger Martin du Gard? Prachtig, maar wel een behoorlijk karwei om helemaal te lezen. Om op een waardevolle manier kennis te maken met de stijl van Martin du Gard is er Afrikaans Geheim: een bijzonder verhaal over de brandende liefde tussen broer en zus dat geenszins onder doet voor het uitgebreide De Thibaults.

De novelle maakt indruk. Niet alleen om de thematiek, maar vooral om de onbevangenheid waarmee Martin du Gard een - zeker voor zíjn tijd - onbekend taboe-onderwerp ter sprake brengt. Daarnaast laveert dit korte verhaal heel mooi tussen waarheid en fictie en stelt het de vraag waar de grens ligt tussen auteur en verteller. Een aanrader!

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Lees hier de volledige recensie.