Leestips van Remon

Handmaid's tale (fti)

Margaret Atwood

€ 12,50
De kracht van een dystopie is dat deze ons een negatief spiegelbeeld voorhoudt: hedendaagse kwalen worden tot hun uiterste consequentie doorgevoerd en onthullen een achterliggende teneur, een verborgen kwaadaardigheid.
Atwood thematiseert de biologische sekseongelijkheid en de sociale repercussies hiervan in een samenleving die lijdt aan een mengelmoes van radicale dogmatische invloeden. Het geschetste scenario is weliswaar onwaarschijnlijk, de verhaallijn is volkomen geloofwaardig. De hoofdpersoon is rebels, humaan en sensitief zonder sentimenteel te worden, tegen de achtergrond van dreiging, terreur en mogelijk verraad. Menselijke waarden worden verdedigd in strijd met het regime dat het individuele, particuliere leven ondergeschikt maakt aan vermeende belangen van het collectief, een thema dat zich uitstrekt over het menselijke bestaan sinds de vroegste verschijningen van staatsvormen, zonder iets van zijn actuele urgentie te verliezen.
U las de leestip van één van onze boekverkopers: Remon den Ouden. Meer tips? Klik hier

De kinderen van de nacht

Dik van der Meulen

€ 17,50

Van der Meulen schetst een brede geschiedenis van de wijze waarop verschillende westerse culturen wolven hebben verbeeld. Bekende volksverhalen en sprookjes wisselen elkaar af, zoals Roodkapje, Peter en de wolf, en Dracula. Deze culturele insteek wordt aangevuld met een kritische behandeling van de vermeende aanvallen op mensen in West-Europa in de afgelopen eeuwen en een kijkje in de wereld van hedendaagse liefhebbers en spotters in Duitsland en Yellowstone Park. Het boek slaagt erin de fascinatie en liefde voor de wolf over te brengen, en is aantrekkelijk door de veelzijdige behandeling van zijn onderwerp.

U las de leestip van één van onze boekverkopers: Remon den OudenMeer tips? Klik hier