Leestips van Ivanka

Eerste liefde

Ivan Toergenjev

€ 9,99

Uitgeverij Van Oorschot bracht een nieuwe reeks Russische verhalen uit. Oude verhalen, maar mooie jasjes, en allemaal €9.99 geprijsd: een uitgelezen mogelijkheid om kennis te maken met een nog niet gelezen Rus of er één cadeau te doen.

Bijvoorbeeld Eerste liefde, want Toergenjev beschrijft - als de herinnering van een man aan zijn eigen jonge ik - hoe oprecht en onwetend de eerste gevoelens van verlangen kunnen zijn, hoe een vrouw met je hart kan spelen. De taal is die van verwondering en bewustzijn. Heb je zo uit, echt.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Waagstukken

Charlotte Van den Broeck

€ 22,50
Met veel plezier en interesse heb ik deze originele combinatie van architectonische kennisgeving en persoonlijke reflectie gelezen. Aan de hand van bekende en minder bekende bouwwerken maak je zowel een reis door verschillende tijden, landen, als psychologische landschappen van de architecten en de schrijfster zelf. Een aanrader, en misschien wel enig in zijn soort.

Liefde, als dat het is

Marijke Schermer

€ 22,50
Dit boek is een verrassing. Het lijkt thematisch wat cliché, maar is mooi en ontroerend geschreven en vindt woorden voor zowel euforie als pijn in de liefde. Het biedt inzicht en verspringt op originele wijze van perspectief. Schermer werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en zou die wat mij betreft best mogen winnen.

Foon

Marente de Moor

€ 12,99

Foon speelt zich af op een beboste afgelegen plek in Rusland, waar een echtpaar geconfronteerd wordt met ouderdom en herinneringen aan vroeger. Zij is jong geweest, hij was altijd al iets ouder, maar ze vonden elkaar in hun vakgebied: ze zijn beiden zoöloog. Het verhaal voert langs hun liefdesgeschiedenis, de beren die ze groot brachten met hun kinderen, de wijze waarop ze hun kinderen weer los moesten laten in de wereld. Een ver en onbekend geluid vindt zijn oorsprong in het bos om hen heen, maar: waar komt het vandaan?

Foon is spannend, maar vooral erg goed geschreven. Poëtisch, maar ook filosofisch. Ik vond het érg mooi.

Grand Hotel Europa

Ilja Leonard Pfeijffer

€ 26,99

Een hotel in Europa, schrijver Ilja als grote observator te gast in dat hotel. Hij blikt in zijn hotel terug op zijn liefdesgeschiedenis met Clio. Het verhaal beweegt zich door een Italië en kent liefde, goede gesprekken over Europa en migratie, toerisme, een spannende zoektocht naar een kunstwerk van Caravaggio. Pfeijffer neemt de ruimte om over al die thema's uitgebreid te zijn.

De roman is vol, we treffen Pfeijffer op zijn toppen: in taal, in verhaal, in extravagantie.

Sterk verdund

Kees van Kooten

€ 26,50

Ik verkocht Kees van Kooten aan een oudere dame. Ze zei me: 'ja, dat is helemaal van mijn tijd kind, jij zult het wel niet kennen.' Hoeveel ik mijn klanten ook waardeer: deze mevrouw had ongelijk. Sommige sterren blijven lang staan. Ik heb met plezier deze bundeling verhalen gelezen, waarvan een enkeling me bekend voorkwam uit eerder werk. Toen ik dat aan de mevrouw in kwestie vertelde was ze eigenlijk ook wel trots. Op Kees van Kooten denk ik, of een beetje op mij, maar wellicht vooral op het feit dat kwaliteit geen tijd kent. Dit werk is 'tijdloos ouderwets.'

Zomervacht

Jaap Robben

€ 22,99

Zomervacht is het aangrijpende verhaal van Brian en zijn verstandelijk en lichamelijk gehandicapte broer Lucien. Hoewel Brian veel te jong is om voor zijn broer te zorgen, beschermt hij hem een zomer lang tegen al het gevaar dat hij zelf kan overzien. Of dat genoeg is, lijkt constant de vraag. Wie gegrepen wordt door de antwoorden die dit boek geeft op de vraag naar wat verantwoordelijkheid of jeugdige vrijheid is, leest het in één keer uit. Overigens is dit boek zeer geschikt voor de fans van het eerder verschenen Birk, dat meerdere prijzen(nominaties) kreeg.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Een onbekende vriend

Michel Krielaars

€ 23,50

Krielaars kent Rusland. Om ons ook deelgenoot te maken van het land dat hem fascineert, selecteerde hij zorgvuldig de passages uit belangrijke werken uit de Russische bibliotheek. Hij schrijft hoe je zo goed kunt lachen om Gogol en kiest precies de juiste stukken uit Dode zielen: je kunt er om lachen, je kunt het volgen, maar het legt niet meteen de hele structuur van het boek bloot.

Een smaakmaker voor de Russische bibliotheek waarin Krielaars wat mij betreft nog wel wat meer zelf aan het woord had mogen zijn, want hij weet waar hij het over heeft.

Al onze gisterens

Natalia Ginzburg

€ 21,99

Fascistisch Italië, in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Het is de setting voor Al onze gisterens, waarin de jonge Anna een hoop ellende te verstouwen krijgt. We zien Italië door de ogen van een kind dat geen kind meer kan zijn zodra haar beide ouders zijn weggevallen en ze zelf op jonge leeftijd zwanger raakt en uit noodzaak trouwt met een vriend van haar vader. Het boek ademt de tijdsgeest, maar ook de kinderlijke verwondering. Er zijn van die boeken waar zo duidelijk uit blijkt dat iets dat pijn doet ook prachtig omschreven kan worden. Wanhoop en goede hoop liggen dicht bij elkaar.

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

De buitenjongen

Paolo Cognetti

€ 19,99

Voor wie De Acht Bergen mist, is De buitenjongen een mooie herinnering.

Opnieuw voert de hoofdpersoon ons mee naar een hut op een alm, ergens dichtbij het dal waar hij opgroeide. Cognetti heeft in dit boek minder lef voor een goede plot, maar blijft dichtbij de levensbespiegelingen en ruimtebeschrijvingen. Die blijven prachtig - je waant je in het bergachtig Italië alsof je zelf de bergen beklimt. Er gebeurt wat minder dan in De Acht Bergen, de filosofische inslag is minder groot, maar er is meer ruimte voor het vraagstuk naar eenzaamheid en/of alleen zijn.

Voor wie van Italië, bergwandelingen en het kleine geluk van pootafdrukken in de sneeuw houdt, is De buitenjongen zeker de moeite waard.

U las de lezerstip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, klik hier

Lampje

Annet Schaap

€ 17,99

De tekeningen van Annet Schaap zijn vaak speels en goed herkenbaar voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Maar schrijven blijkt Schaap minstens zo goed te kunnen. Het meisje Lampje maakt een groot avontuur mee nadat zij van haar vader in de vuurtoren gescheiden raakt en ze er helemaal alleen voor komt te staan. Maar Lampje is niet bang en maakt nieuwe vrienden die haar uiteindelijk weer thuisbrengen.

Schaap schreef hiermee een heerlijk voorleesboek voor kinderen vanaf een jaar of 8, maar ook een spannend avontuur om zelf te lezen (afhankelijk van het leesniveau wordt het boek geadviseerd vanaf een jaar of 10).

U las de leestip van
Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina

De acht bergen

Paolo Cognetti

€ 8,50

De Acht bergen is een mooi boek voor wie dol is op Italië, bergwandelen en wegdromen in een jeugd die zowel gebreken als momenten van liefde, helderheid en inzicht kent. De kleine Pietro groeit op in Milaan en een klein bergdorp in Italië en Cognetti biedt ons zicht op zijn fysieke en geestelijke ontwikkeling. Hij beschrijft niet alleen de omgeving uitbundig - toont zich duidelijk de documentairemaker die hij ook is - maar weet ook rake woorden te vinden voor de relaties tussen kind en ouders, tussen mensen, tussen verleden, heden en toekomst. Wat het lot ook is, het bevindt zich boven ons in de bergen.

U las de leestip van Ivanka de Ruijter. Voor meer tips, kijk op onze tipspagina