Leestips van Kitty

Viktor

Judith Fanto

€ 24,99

De mooie vormgeving van het boek maakte mij meteen nieuwsgierig en ook, omdat het een debuut betreft van een Nederlandse schrijfster, want wie is die Victor, waarvan de naam zo groot(s) op de voorkant prijkt? Het gaat bijna vierhonderd bladzijden duren om daarachter te komen en dat is een kleine opgave voor de lezer, want het verhaal is sfeervol en pakkend geschreven. Moeiteloos reizen wij heen en weer door de tijd en mogen meebeleven hoe het is om een familiegeheim te dragen, ontstaan ver voor de Tweede Wereldoorlog en waarvan de overlevenden er alles doen om te voorkomen, dat kinderen en kleinkinderen hetzelfde leed overkomt. Een leed en lijden waar zij zelf ook geen schuld aan hadden, maar wat hen vreselijk heeft getroffen en juist door deze beschermende houding komen zij zelf niet aan de verwerking toe en ontwikkelen een soort geheimtaal, die voor ingewijden meteen begrepen wordt, maar voor de onwetenden het mysterie nog meer aanwakkert.

Prachtig en gevoelvol beschreven.

U las de leestip van Kitty Geerts. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Maar waar zijn die duiven dan

Jan Siebelink

€ 23,99

Ook deze titel viel meteen op, op zijn minst ontbreekt het vraagteken, dus het kan zijn, dat we hier te maken hebben met de verzuchting van iemand, die er klaar mee is, maar al na een paar regels, ontdekken we dat dit zeker niet het geval is. De titel past naadloos in een oeuvre van een schrijver, die ook een boek met de titel En joeg de vossen door het staande koren de wereld in stuurde. Dit allemaal terzijde, de inhoud van het handzame boekje is een moderne Elckerlyc. Ieder mens wordt geboren en op een dag krijgen wij allemaal een doodvonnis. Leef, doe wat je wilt, de weg eindigt onverbiddelijk bij de Dood en zoals de Welshe dichter Dylan Thomas al schreef Do not go gently into that good night. Niemand wil dat leven eindigt en ook de hoofdpersoon probeert nog een omweg te maken en een uitweg te vinden in het hervertellen van zijn familiegeschiedenis, in dit boek anders verteld dan in alle voorgaanden, oude liefdes opnieuw te minnen en ontmoetingen met toevallige voorbijgangers betekenisvol in te laten haken op wat de hoofdpersoon probeert te ontlopen. Zelfs in de veelheid van opgevoerde personages, is er niemand die de hoofdpersoon kan laten ontsnappen aan het lot dat ons allen wacht. Ik vond het knap gedaan, de verhaallijn, de frisse wind door wat wij al Siebelinksiaanse motieven noemen, en het volle leven waar niemand mee op wil houden. Compliment.

Deze tip werd geschreven door Kitty Geerts. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier