Leestips van Ruben

Op aarde schitteren we even

Ocean Vuong

€ 21,99
Jarenlang ging de hoofdpersoon uit Op aarde schitteren we even gebukt onder zijn door de Vietnamoorlog getraumatiseerde moeder en het grote beknellende geheim dat hij met zich meedroeg. In deze roman, een openhartige en nietsontziende brief aan zijn moeder, opent de Vietnamees-Amerikaanse jongen het boek van zijn schaduwleven.

Vanaf de eerste zinnen van het verhaal weet je dat dit het werk van een poëtische schrijver is, die de weg weet naar voltreffers van mooie zinnen. Zo raak je bekend met de hevige naschokken van de Vietnamoorlog, ver buiten de landsgrenzen, maar ook met wat het met iemand doet, als je nauwelijks gewaardeerd wordt.

U las de leestip van Ruben Hofma. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Torenhoog en Mijlen breed

Tonke Dragt

€ 18,99

Torenhoog en mijlen breed van Tonke Dragt is al een “oudje”, gepubliceerd in het jaar dat de eerste mens zijn voet op de maan plantte en er over Venus nog maar weinig bekend was. Het verhaal blijft fantastisch. Een groep planeetonderzoekers arriveert op Venus, een planeet met uitgestrekte, schijnbaar in lichterlaaie staande wouden. Ze doen onderzoek vanuit De Koepel, de enige door mensen bewoonde plek op Venus. Eén van de onderzoekers, Edu, is al op Venus geweest en het is niet zonder reden dat hij er nu opnieuw is. De wouden bewegen en lijken alles te verzwelgen. Het is voor iedereen strikt verboden erop uit te trekken. Maar zijn die wouden werkelijk zo verwoestend? En is het leven op Venus echt gevaarlijk? Edu gaat tegen de regels in op onderzoek uit. Tonke Dragt schreef een mooi avontuurlijk en fantasierijk kinderboek én stelt met het boek vragen die zelfs volwassenen nog aan het denken zullen zetten, zoals de kernvraag: wat zou er gebeuren wanneer je andermans gedachten kunt “horen”?

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest

Joachim Meyerhoff

€ 9,99

Dit is het geweldige, onvergetelijke verhaal van een jongetje dat opgroeit binnen de bizarre muren van een psychiatrische inrichting – omdat zijn vader er directeur is. Het is het tweede deel van een kwartet boeken (de andere delen zijn eveneens zeer de lol van het lezen waard), al kun je dit boek ook prima eerst lezen. Op anekdotische wijze doet schrijver Joachim Meyerhoff verslag van zijn jeugd; Jocci maakt allerlei avonturen mee, en natuurlijk zijn die avonturen voor een opgroeiende schooljongen nog onheilspellender en interessanter dan voor zijn ouders. Een keur aan vreemde en hilarische personages komt voorbij, die figureren in allerlei situaties die je hardop doen lachen of je stevig kunnen ontroeren. Het boek verscheen enkele jaren geleden al in het Nederlands. Sinds kort is het weer verkrijgbaar en het verdient een onontkoombare aanbeveling voor de lezer die een boek zoekt dat eenvoudig weg leest, wel diepgang kent en op alle emoties én op je voorstellingsvermogen een beroep doet.

Nu het nog kan

Extinction Rebellion

€ 10,00

Nu het nog kan leest als een SOS. Het behandelt onderwerpen waar veel over geschreven is, maar qua opzet verschilt deze van andere boeken, en de oproep om de wereld – onder meer economie, democratie en mentaliteit – te veranderen voordat het te laat is, was misschien niet eerder zo dringend en duidelijk.

Een groot aantal deskundigen zet in dit boek in korte, behapbare hoofdstukjes uiteen hoe allerlei problemen op wereldschaal – van klimaatvluchtelingen tot massa-extinctie en van natuurrampen tot georganiseerde misdaad – met elkaar te maken hebben, alsmaar groter worden en vervolgens onomkeerbaar tot nieuwe en nog grotere problemen leiden voor volgende generaties. Behalve schrijvers van de jonge beweging Extinction Rebellion schreven bijvoorbeeld Jan Terlouw, David van Reybrouck, Tom Middendorp, Eva Rovers, Jelmer Mommers en René ten Bos een bijdrage, en naast deze schrijvers nog een flink aantal wetenschappers en betrokkenen.

Hun boodschap is duidelijk: we moeten in actie komen, nu het nog kan. Lees dit boek en leer hoe belangrijk dat is. Nota bene: de uitgeverij liet het boek zo klimaatneutraal mogelijk produceren en omdat niemand er winst op maakt, is het te koop voor slechts een noodprijs.