Leestips van Ruben

De jongen die met wolken speelde

Franco Faggiani

€ 20,99

Een nieuwe roman van de schrijver van ‘Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween’. Dit feel good-avonturenverhaal speelt zich grotendeels af in het Italië van 1944. Archeoloog Filippo krijgt de opdracht waardevolle kunst naar nazi-Duitsland te begeleiden, maar dat is tegen zijn zin. Op het nippertje leert hij de krijgsgevangene Quintino kennen en samen gaan zij er met een truck vol kunst vandoor, terug naar Rome, om de kunstwerken in bezit te houden van de Italiaanse staat en terwijl de Duitsers en fascisten zich terugtrekken in hun richting. De reis is vol verrassingen en ontmoetingen in vele verschillende Italiaanse regio’s. Onderweg komen ze in penibele situaties, de zenuwen staan continu op scherp, maar ze krijgen ook vaak hulp van de mensen die ze ontmoeten tijdens hun reis. En hoe langer de reis, hoe meer de mannen op elkaar ingespeeld raken. De vraag of zij de kunstwerken weten terug te brengen, houdt de spanning er in dit boek goed in.

Deze tip werd geschreven door Ruben Hofma. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Klimaatverdriet

Marek Sindelka

€ 23,99

Dit hallucinante boek is niet voor één gat te vangen. Het is een roman, een thriller, ook een beetje een sciencefictionverhaal en er staan gedichten in. Het is een verhaal voor aandachtige lezers en een verhaal waar ik een tijdje aan moest wennen omdat eerst niet duidelijk is wat er precies gaande, maar die stapje voor stapje, aardedonker en poëtisch tot bloei komt, met name door het krachtige gebruik van woorden en sferen uit de natuurlijke wereld. De schrijver heeft het talent om zaken met de juiste details te beschrijven en daarmee door te gaan tot op het bot. De plot draait vooral om een dubbele moordzaak en een verdachte, Kryštof, die bloemensmokkelaar is in een tijd waarin de aarde wereldwijd gebukt gaat onder hitte en massasterfte van planten en dieren. Een verhaal dat nog even en paradoxaal genoeg op een aangename manier kan naspoken in je gedachten.

U las de leestip van Ruben Hofma. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

De dagen samen

Marco van Houwelingen

€ 19,99

Het is een recept voor een boeiend verhaal: een tweeling met uitersten van karakters maakt een road trip door de VS, en de een vraagt zich af waarom de ander hém juist vroeg om mee te gaan op die reis. De dagen samen van Marco van Houwelingen gaat dan ook over hoe een uit elkaar gegroeide tweeling weer naar elkaar toe groeit – dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Hoewel het toegankelijke verhaal nóg wat leuker en samenhangender had kunnen worden, is de schrijver erin geslaagd een luchtig verhaal te schrijven dat allerlei uitnodigende bokkesprongen maakt, bijvoorbeeld de kwestie van hun afkomst: de tweeling is half Nederlands, half Egyptisch en na 9/11 merken ze dat ze “anders” zijn. Dan is er nog de vraag waarom ze de road trip maken en het antwoord daarop komt als een verrassing.

Verdwijnende aarde

Julia Phillips

€ 22,99

In deze spannende en maatschappijkritische roman gesitueerd op een schiereiland in het verre oosten van Rusland, is de ontvoering van twee zusjes de rode draad. Het boek, gebaseerd op uitgebreid onderzoek van de Amerikaanse auteur, is een mozaïekvertelling; elk hoofdstuk komen andere personages aan het woord en iedereen draagt een puzzelstukje bij. De puzzelstukjes vormen, naast de puzzel van de ontvoeringszaak, samen óók de Russische cultuur. Die omvat, zo laat dit boek ook zien, vele culturen, die aan het verdwijnen zijn, maar bovenal een wijdverspreide cultuur van wantrouwen en vooroordelen. Het verhaal is daarmee in meerdere lagen een gevecht tegen wanhoop. De schrijfster heeft alle stemmen en details vakkundig en boeiend met elkaar verweven en een verhaal geschreven dat zo elegant en trefzeker is dat ik het aan een stuk door uitgelezen heb.

Het wolkenpaviljoen

Jannie Regnerus

€ 20,00

Het Wolkenpaviljoen is een compact boekje, maar het verhaal heeft veel vet op de botten en suddert nog lang na wanneer je het uit hebt. Het is een boek voor liefhebbers van mooi doordacht en doorvoeld taalgebruik, met knappe vergelijkingen en vindingrijke metaforen, en voor lezers die niet terugdeinzen voor een langzaam opbouwend verhaal. Wie in alle rust en geduld lezen kan, wordt door dit zintuiglijke verhaal waarlijk beloond. Er worden in dit boek geen dialogen gevoerd, maar het verhaal is een boeiende beschrijving in fragmenten van hoe een man, een architect, de ineenstorting van zijn huwelijk, zijn thuis, probeert te verwerken en ervan te leren en die alles geeft om zijn dochtertje alsnog een veilig thuis te bieden. De stijl van Jannie Regnerus werd eerder vergeleken met Haruki Murakami en ook in dit boek zijn de overeenkomsten te vinden. Van Regnerus raad ik ook Het Lam en Nachtschrijver van harte aan.

Ruben (Novita) en Ivanka (Kniphorst) lazen beiden dit boek en raden u het beiden aan. De tip werd geschreven door Ruben. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Nu het nog kan

Extinction Rebellion

€ 10,00

Nu het nog kan leest als een SOS. Het behandelt onderwerpen waar veel over geschreven is, maar qua opzet verschilt deze van andere boeken, en de oproep om de wereld – onder meer economie, democratie en mentaliteit – te veranderen voordat het te laat is, was misschien niet eerder zo dringend en duidelijk.

Een groot aantal deskundigen zet in dit boek in korte, behapbare hoofdstukjes uiteen hoe allerlei problemen op wereldschaal – van klimaatvluchtelingen tot massa-extinctie en van natuurrampen tot georganiseerde misdaad – met elkaar te maken hebben, alsmaar groter worden en vervolgens onomkeerbaar tot nieuwe en nog grotere problemen leiden voor volgende generaties. Behalve schrijvers van de jonge beweging Extinction Rebellion schreven bijvoorbeeld Jan Terlouw, David van Reybrouck, Tom Middendorp, Eva Rovers, Jelmer Mommers en René ten Bos een bijdrage, en naast deze schrijvers nog een flink aantal wetenschappers en betrokkenen.

Hun boodschap is duidelijk: we moeten in actie komen, nu het nog kan. Lees dit boek en leer hoe belangrijk dat is. Nota bene: de uitgeverij liet het boek zo klimaatneutraal mogelijk produceren en omdat niemand er winst op maakt, is het te koop voor slechts een noodprijs.

U las de leestip van Ruben Hofma. Voor meer tips van onze medewerkers, klik hier

Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest

Joachim Meyerhoff

€ 9,99

Dit is het geweldige, onvergetelijke verhaal van een jongetje dat opgroeit binnen de bizarre muren van een psychiatrische inrichting – omdat zijn vader er directeur is. Het is het tweede deel van een kwartet boeken (de andere delen zijn eveneens zeer de lol van het lezen waard), al kun je dit boek ook prima eerst lezen. Op anekdotische wijze doet schrijver Joachim Meyerhoff verslag van zijn jeugd; Jocci maakt allerlei avonturen mee, en natuurlijk zijn die avonturen voor een opgroeiende schooljongen nog onheilspellender en interessanter dan voor zijn ouders. Een keur aan vreemde en hilarische personages komt voorbij, die figureren in allerlei situaties die je hardop doen lachen of je stevig kunnen ontroeren. Het boek verscheen enkele jaren geleden al in het Nederlands. Sinds kort is het weer verkrijgbaar en het verdient een onontkoombare aanbeveling voor de lezer die een boek zoekt dat eenvoudig weg leest, wel diepgang kent en op alle emoties én op je voorstellingsvermogen een beroep doet.

Torenhoog en Mijlen breed

Tonke Dragt

€ 18,99

Torenhoog en mijlen breed van Tonke Dragt is al een “oudje”, gepubliceerd in het jaar dat de eerste mens zijn voet op de maan plantte en er over Venus nog maar weinig bekend was. Het verhaal blijft fantastisch. Een groep planeetonderzoekers arriveert op Venus, een planeet met uitgestrekte, schijnbaar in lichterlaaie staande wouden. Ze doen onderzoek vanuit De Koepel, de enige door mensen bewoonde plek op Venus. Eén van de onderzoekers, Edu, is al op Venus geweest en het is niet zonder reden dat hij er nu opnieuw is. De wouden bewegen en lijken alles te verzwelgen. Het is voor iedereen strikt verboden erop uit te trekken. Maar zijn die wouden werkelijk zo verwoestend? En is het leven op Venus echt gevaarlijk? Edu gaat tegen de regels in op onderzoek uit. Tonke Dragt schreef een mooi avontuurlijk en fantasierijk kinderboek én stelt met het boek vragen die zelfs volwassenen nog aan het denken zullen zetten, zoals de kernvraag: wat zou er gebeuren wanneer je andermans gedachten kunt “horen”?

Op aarde schitteren we even

Ocean Vuong

€ 12,50
Jarenlang ging de hoofdpersoon uit Op aarde schitteren we even gebukt onder zijn door de Vietnamoorlog getraumatiseerde moeder en het grote beknellende geheim dat hij met zich meedroeg. In deze roman, een openhartige en nietsontziende brief aan zijn moeder, opent de Vietnamees-Amerikaanse jongen het boek van zijn schaduwleven.

Vanaf de eerste zinnen van het verhaal weet je dat dit het werk van een poëtische schrijver is, die de weg weet naar voltreffers van mooie zinnen. Zo raak je bekend met de hevige naschokken van de Vietnamoorlog, ver buiten de landsgrenzen, maar ook met wat het met iemand doet, als je nauwelijks gewaardeerd wordt.